[Tutorial] Tworzenie wysp

Awatar użytkownika
Lothar
Moderator
Moderator
Posty: 328
Rejestracja: sob kwie 19, 2008 2:57 pm
Kontaktowanie:

[Tutorial] Tworzenie wysp

Postautor: Lothar » ndz maja 11, 2008 11:23 pm

Szybki tutorial tworzenia wysp
W tym tutorialu postaram się przedstawić Ci i w miarę uprościć zrozumienie intrygującego zagadnienia, jakim jest tworzenie nowych wysp do Morrowind'a, przy użyciu TES: Construction Set'a - a zatem do dzieła 8-)

1. Włącz edytor
Po włączeniu pokaże się takie oto coś:
Obrazek

Następnie kliknij File->Open i wybierz pliki, które chcesz użyć w swoim modzie (w tutorialu używam podstawowych plików ESM od Morrowind Złota Edycja):
Obrazek

Następnie kliknij OK. Wczytywanie plików może chwilę potrwać, na każdy pytanie dotyczące błędu odpowiadaj „YES”.
Kiedy już wszystko się ładnie załaduje, kliknij World->Go To Cell:
Obrazek

Następnie w okienku, które się pojawi wpisz „Seyda Neen” bez cudzysłowu (może być dowolna inna lokacja w pobliżu morza):
Obrazek

Kiedy wczyta się wybrana lokacja (w naszym przypadku Seyda Neen), najedź kursorem na okienko podglądu (to z trójwymiarowym obrazem świata):
Obrazek

Wciśnij środkowy klawisz myszki (zazwyczaj rolkę) i przesuwaj mapę na południe aż dojedziesz do krawędzi:
Obrazek

2. Okno edycji terenu
Teraz kliknij World->Landscape Editing:
Obrazek

Pojawi się takie oto okienko:
Obrazek
Opisy pól po kolei:
- Edit Radius – zasięg obszaru edycji
- Edit Falloff – spadek obszaru podczas podnoszenia/opuszczania. 1% spowoduje w miarę równomierne opadanie/unoszenie się terenu, 100% z kolei da nam ładnie zaokrąglony pagórek
- Flatten Vertices – zaznaczenie włączy wyrównywanie terenu do jednego poziomu (spłaszczenie innymi słowy)
- Soften Vertices – zaznaczenie włączy wygładzanie przejść między wyższymi i niższymi partiami terenu
- Show Edit Radius – pokazuje/ukrywa pokazywanie obszaru edycji
- okienko Texture – tutaj wybierasz teksturę, którą chcesz „pomalować” teren
- Selected Texture – pokazuje aktualnie wybraną teksturę
- Vertex Color – tutaj wybierasz kolor, jakim chcesz „podkolorować” wybrany obszar, nie zmieniając mu tekstury
- Turn Off Landscape Editing – wyłącza edytowanie terenu

3. Edycja terenu
Teraz pora na stworzenie własnej wyspy od podstaw. Zakładam, że mimo wszystko dalej masz włączone okienko edycji terenu :-)
A więc tak – zaznacz jedynie Show Edit Rarius. W Edit Rarius wpisz 30, w Edit Falloff 100%. Najedź kursorem na środek okienka podglądu:
Obrazek

Teraz kliknij lewym klawiszem myszki i podnieś obszar terenu nad poziom morza (ruszając myszką do przodu):
WObrazek

W moim przypadku powstało takie cos jak na powyższym screen’ie :-)
Teraz możesz przybliżyć kamerę i bliżej przyjrzeć się nowo powstałej wysepce (rolka – zbliżanie/oddalanie, Shift+poruszanie myszką – zmiana kąta widzenia):
TObrazek

To dobry moment na zapoznanie się z Flatten Vertices i Soften Vertices:
Obrazek

Po zmontowaniu czegoś podobnego jak na screen’ie pora zająć się teksturami (wreszcie :-P). Tak więc w okienku Landscape Edit Settings w sekcji Textures wybierz jakąś teksturę (w moim przypadku – TX_BM_grass_snow_02):
JObrazek

Jeśli chcesz użyć własnej tekstury, kliknij na przycisk Add Texture:
Obrazek

W nowo otwartym okienku Land Texture kliknij przycisk Select Texture File i wybierz teksturę, której chcesz użyć (obsługiwane formaty do DDS i TGA):
KObrazek

Kiedy już wybierzesz odpowiednią teksturę, najedź kursorem na okienko podglądu, kliknij prawym klawiszem myszki i poruszaj myszką po obszarze, na którym chcesz umieścić teksturę:
PObrazek

Powtórz to kilka razy, aby zapamiętać jak dokładnie to robić :-)
Kiedy już pokryjesz swoją wysepkę odpowiednimi teksturami:
PObrazek

Pora na zabawę z Vertex Color – kliknij na Select Color i wybierz kolor, który Ci odpowiada:
KObrazek

Klinkij OK. Teraz kliknij na drugi przycisk Select Color, w celu wybrania drugiego koloru, na jaki chcesz malować teren. Zaznacz „Edit Colors”. Następnie przesuń kursor na okienko podglądu (uprzednio dostosowując Edit Radius do swoich potrzeb) i zmień kolory aby otrzymać satysfakcjonujący efekt (lewy klawisz – pierwszy kolor, prawy klawisz – drugi kolor):

Obrazek


Pewnie się zdziwisz, ale właśnie posiadłaś/posiadłeś całą wiedzę o edycji terenu w TES: Construction Set :-)

4. Dodawanie detali
No ale to jeszcze nie wszystko. Nie trudno zauważyć, że wysepka wydaje się troszkę łysa i jakaś taka opustoszała. Przydałby się jakieś drzewka, skałki, posągi i inne bardziej lub mniej ważne pierdółki – zatem do dzieła ;-)
Po pierwsze zamknij już okienko od edycji terenu. Następnie wśród zakładek w Object Window wybierz „Static”:
WObrazek

Bybierzmy na przykład „ex_dae_pillar_02_ruin”. Kliknij na obiekt i trzymając lewy klawisz myszki przesuń go na okienko podglądu:
MObrazek

Możesz zmieniać pozycję obiektu, przesuwając go za pomocą myszki (obracasz trzymając prawy klawisz), bądź kliknąć 2x na obiekt i wpisać ręcznie pozycje X, Y i Z:
Obrazek

Dodaj tak kilka obiektów (jakieś posążki, drzewka, pałac Viveka w tle xD), aż wszystko będzie wyglądało tak jak sobie życzysz. I tym oto sposobem masz już ładnie (to nie tyczy się poniższego screen’a :-P) ozdobioną wysepkę:
Obrazek

5. Potworki
Wyspa jest, detale są, jednak jakoś tutaj martwo. Flora jest, jednakże fauna by się przydała :D Zatem dodamy teraz kilka potworków :-) W Object Window wybierz zakładkę Creature:
Obrazek

Następnie wybierz przeciwnika, który Cię interesuje – ja wybiorę Ogrim_Titan a.k.a. Olbrzymi Ogrim :-P Kiedy już wypatrzysz swojego potworka, przytrzymaj na min lewy klawisz i (podobnie jak w przypadku Static’ów) przesuń go na okienko podglądu:
Obrazek

Mój Orgrim kozaczy się na schodkach pałacu :-P Dodaj ile chcesz i jakich chcesz potworków. Możesz też pozmieniać ich statystyki (o czym będzie mowa z innym tutorialu). I tym oto sposobem masz pełnowartościową wyspę, z różnorodnymi teksturami, obiektami, drzewami, a nawet przeciwnikami – GRATULACJE:
Obrazek

Teraz ładnie zapisz plugin (File->Save). Oto Twoja pierwsza wyspa w świecie Morrowind! Pozostaje problem dostania się na nią – ale zawsze możesz się przeciec, czy przepłynąć. A innych technikach wspomnę w innym tutorialu 8-)

6. Podsumowanie
Jeśli dokładnie zapoznałaś/zapoznałeś się z tym tutorialem, potrafisz już samodzielnie stworzyć wyspę, manipulować terenem, stawiać obiekty, oraz przeciwników spośród Creatures’ów. Dodatkowo umiesz zmieniać tekstury terenu, zmieniać jego kolor, oraz używać własnych tekstur. Jak widać posiadłeś właśnie spory kawałek wiedzy, który jest pierwszym (i naprawdę sporym) krokiem do tworzenia Twoich własnych, zapierających dech w piersiach mod’ów.
Nie pozostaje zatem nic innego jak przysiąść teraz do edytora i potrenować nowo zdobyte umiejętności 8-)

by Lothar.

Rodney
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 1
Rejestracja: sob maja 24, 2008 1:59 pm

Re: [Tutorial] Tworzenie wysp

Postautor: Rodney » sob maja 24, 2008 2:07 pm

Mam problem! Gdy wpisuje już nazwę miasta czyli Seyda Neen wyskakuje mi błąd i nie wiem co dalej robić.Błąd wyskakuje zreszką gdy wpisuje każde miasto nad morzem i nie tylko.Proszę pomuszcie!

Awatar użytkownika
Lothar
Moderator
Moderator
Posty: 328
Rejestracja: sob kwie 19, 2008 2:57 pm
Kontaktowanie:

Re: [Tutorial] Tworzenie wysp

Postautor: Lothar » sob maja 24, 2008 2:15 pm

Podstawą w takiej sytuacji jest przedstawienie treści błędu 8-)

Awatar użytkownika
Karakan
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 21
Rejestracja: czw maja 22, 2008 6:50 am

Re: [Tutorial] Tworzenie wysp

Postautor: Karakan » wt maja 27, 2008 3:53 pm

Fajne tylko czy możesz podać ID drzewek bo ja do diabła znaleść ich nie umiem :twisted:
DZIAŁAJĄCE domiki też by się przydały bo ja tylko Nordowskie "domki-płapki"(tzn.nie widać ścian a jak sie donich przez niewidoczną ściane wejdzie to ściany się pojawiają i wyjść się nie da :mrgreen: )P.S. Rób więcej tutoriali :mrgreen:

Awatar użytkownika
Mixer
Administrator
Administrator
Posty: 435
Rejestracja: śr mar 26, 2008 6:09 pm

Re: [Tutorial] Tworzenie wysp

Postautor: Mixer » wt maja 27, 2008 4:09 pm

a moze troche poszukasz? az tak duzo tego nie ma. ja np zawsze gdy czegos szukam stawiam wolne pole i tam patrze jak wyglada dana rzecz :P
Obrazek

Awatar użytkownika
Lothar
Moderator
Moderator
Posty: 328
Rejestracja: sob kwie 19, 2008 2:57 pm
Kontaktowanie:

Re: [Tutorial] Tworzenie wysp

Postautor: Lothar » wt maja 27, 2008 4:22 pm

Dla tych, którzy nie zauważyli pewnej prawidłowości w nazewnictwie ID static'ów w CS'ie:
Ogólna składnia wygląda tak (trochę naciągając): RODZAJ_STYL_NAZWA_NUMER i tak na przykład chcemy domek w stylu Redoran. A wiemy, że domek jest raczej z obiektów rodzaju "zewnętrznego", czyli EXTERIOR. Zatem mamy już pierwszą część nazwy - EX_. Styl - Redoran, więc mamy już EX_REDORAN_. Dalej - chcemy budynek (building) i mamy w końcu EX_REDORAN_BUILDING_ i lecimy po numerkach od 01 do 03 aby wybrać ten, który się nam podoba. Z kolei roślinki (flora) szukamy w obiektach z początkiem FLORA_ (tam polecam zacząć szukanie drzew)... mam nadzieję, że to logiczne? A meble (funrniture) szukamy w obiektach z przedrostkiem FURN_. Na koniec wewnętrznych części budynków szukamy pod (INTERIOR)... no... mam nadzieję, że się domyśliliście - oczywiście pod IN_ 8-)

Awatar użytkownika
Karakan
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 21
Rejestracja: czw maja 22, 2008 6:50 am

Re: [Tutorial] Tworzenie wysp

Postautor: Karakan » czw maja 29, 2008 3:55 pm

Fajna metoda :)wkońcu nie będe tworzył domów płapek XD

trx753124
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 1
Rejestracja: sob cze 14, 2008 3:16 pm

Re: [Tutorial] Tworzenie wysp

Postautor: trx753124 » wt cze 17, 2008 8:10 pm

A jak się tworzy odrębny świat w ten sposób ,żeby nie było głównego kontynentu ?

Hell
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 34
Rejestracja: sob kwie 26, 2008 12:25 pm

Re: [Tutorial] Tworzenie wysp

Postautor: Hell » śr cze 18, 2008 11:30 am

W CSie Morrowindowym nie ma takiej możliwości.
Twórca Hagge Island

Glerzis
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 38
Rejestracja: wt maja 20, 2008 11:04 pm

Re: [Tutorial] Tworzenie wysp

Postautor: Glerzis » czw lip 03, 2008 6:20 pm

Musiałbyś włączyć CS-a bez żadnych plików (czyli esm i esp), ale wtedy nie będziesz miał praktycznie żadnych przedmiotów, skryptów ani nic.


Wróć do „Morrowind - Construction Set”