System PBF'u

Moderatorzy: Eggy, Kosmo

Awatar użytkownika
Warnthor
Pradawny
Pradawny
Posty: 462
Rejestracja: czw lut 17, 2011 3:03 pm
Lokalizacja: Możliwie najdalej

System PBF'u

Postautor: Warnthor » pn lis 14, 2011 6:01 pm

Jeśli ktoś nie wie co to jest PBF:

PBF to gra forumowa, w której główną rolę odgrywa wyobraźnia. Gracz tworzy sobie postać, dołącza do gildii, wykonuje zadania, staje się coraz potężniejszy, kupuje sobie nowy ekwipunek itp. Część jest już opisana w "Jak zacząć". W PBF, najważniejsza jest wyobraźnia. Można tu zginąć, a w tedy musimy sobie stworzyć nową postać. W PBF'ie można wszystko, wyzywać innych graczy na pojedynek, atakować samemu na wrogą armię, zostać najpotężniejszym człowiekiem w Tamriel, lub jego koszmarem. Jeśli chcecie się lepiej dowiedzieć jak to przebiega, popatrzcie na "Przykładową przygodę" lub po prostu przejrzyjcie jak grają inni gracze. Ważne jest również to, iż to gracz tworzy fabułę. MG jedynie decyduje czy ruchy się powiodły czy nie i musi się jednak liczyć się z tym co ma zamiar zrobić gracz, i nawet jeśli miał przygotowany jakiś scenariusz, czasem będzie musiał z niego zrezygnować.

System dzieli się na parę prostych rzeczy:

Walki między graczami
Niezależnie czy jest to epicka walka czy zwykły pojedynek pijaków w karczmie każdą walkę między graczami musi nadzorować mistrz gry ponieważ użytkownik ma kontrolę tylko nad SWOJĄ postacią. Na wymyślonym przykładzie poniżej możecie zobaczyć przykład takiej walki.

Gracz 1: Wojownik wyjął miecz poczym z rykiem rzucił się na przeciwnika wykonując cios z góry po skosie.
Gracz 2: Łucznik nie zdążył wyjąć łuku więc pozostał mu tylko unik. Odsunął się do tyłu najszybciej jak mógł
Mistrz Gry: Gracz 1 mimo, że cios wyprowadził potężny to jednak zrobił na torsie Gracza 2 małe rozcięcie gdyż ten popisał się refleksem prawie unikając ciosu wojownika.

Na tym to polega lecz prosiłbym o więcej rozpisywania się podczas walki. Pozwoli to MG uniknąć wszelkich niejasności. Pamiętajcie...im dokładniej opiszecie swój atak czy unik jest większa szansa, że mistrzy gry wyobrazi sobie to dokładnie tak jak wy oraz zwiększy to szanse na powodzenie waszego ruchu. Od tego też zależy skuteczność waszego posunięcia...i czy w ogóle ono wyjdzie. Innymi słowy pisanie jednej linijki w momentach takich jak walka prędko doprowadzi was do zguby a takie rozmowy z handlarzem zaowocują wyższymi cenami.
Wypadało by jeszcze raz przypomnieć, że miecz przeciwnika nie jest twoim mieczem tak samo jak postać. Poniżej macie przykład jak nie pisać posunięć naszej postaci.

Gracz 1: Łucznik z prędkością światła zdjął łuk z pleców i nim szermierz się spostrzegł strzała przebiła go na wylot zabijając jednocześnie.
Gracz 2: Jednak szermierz w porę zdążył uniknąć strzały wychodząc z tego bez żadnych obrażeń i wystrzelił z kuszy. Bełt z całej siły wbił się pomiędzy oczy Gracza 1 zabijając go.

Tak NIE NALEŻY pisać. Jest to jednocześnie przykład robienia ze swojej postaci super herosa a takich w tym PBF nie ma.

Walka gracza z potworem
Istnieje drugi rodzaj pojedynków a mianowicie pojedynek gracza z potworem czy też inną postacią wymyśloną przez mistrza w gry, czyli nie sterowaną przez gracza. W tym przypadku jest tak samo jak z walką gracza przeciwko graczowi czyli pisze się tylko czynność którą próbuje się wykonać a Mistrz Gry opisuje skutki tego posunięcia. Jak wiadomo gracz nie może pisać prób wykonania jakichś niemożliwych ruchów albo pisania od razu skutków swoich posunięć. Jak widomo nie ma tutaj punktów życia więc jeśli postać gracza straci dłoń w walce to może się wykrwawić na śmierć jeśli czegoś z tym nie zrobi. Poniżej macie przykład poprawnego pisania walki z przeciwnikiem nie sterowanym przez zwykłego gracza.

Gracz 1: Wyjął ostrze z martwego przeciwnika odkopując go butem na swojej prawej nodze i nie czekając kopnął ledwo trzymające się drzwi i wbiegł z mieczem do środka.
Mistrz Gry: W tunelu zobaczyłeś jednego strażnika który był przygotowany na twoje wejście i ruszył biegiem w twoim kierunku lecz jak poprzedni przeciwnicy miał tylko pałkę.
Gracz 1: Nie wahając się zrobił krok do przodu i postarał się wykonać kopniaka by odrzucić go od siebie robiąc jednocześnie miejsce dla swej broni.
Mistrz Gry: Udało Ci się o centymetry gdyż poczułeś jak lekki wiatr ciągnący się za maczugą uderzył Cie prawie nieodczuwalnie w twarz i przeciwnik odbiegł na parę kroków do tyłu pod wpływem twojego kopnięcia.
Gracz 1: Wojownik uniósł swój miecz nad głowę i chwytając go w obie dłonie by rozbiegu spuścić go w dół z całej siły wykonując cięcie swoją bronią chcąc rozciąć przeciwnikowi głowę na pół.
Mistrz Gry: Gracz 1 wykonał bezbłędny cios i miecz gładko wbił się w czaszkę przeciwnika pozbawiając go w tej samej chwili życia. Trup upuścił swoją jedyną broń i zawisł na mieczu wojownika.

Tak właśnie należy pisać. Tylko oczywiście im lepiej się rozpiszecie tym większa szansa, że MG wyobrazi sobie dokładnie to samo co wy więc piszcie jak najdokładniej. Poniżej za to macie przykład jak nie należy pisać.

Gracz 2: Łucznik zaczął szyć ze swojego łuku strzałami niczym z karabinu maszynowego zabijając kolejne hordy przeciwników.

Tak nie macie żadnego prawa pisać. Nie jest dozwolone robienie z siebie herosa ani decydowanie o skutkach swoich poczynań gdyż od tego jest Mistrz Gry który ma prawo uśmiercić(skasować) postać za takie postępowanie.

W sklepach, gracz nie ma prawa "wepchnąć" się w kolejkę. Np.

Gracz 1: Chciałbym dostać ten miecz za 300 szt. złota.

Gracz 2: Chcę tą zbroję za 250 szt. złota

Gracz nie może wepchnąć się w kolejkę. Musi poczekać aż mistrz gry sprzeda miecz Graczowi 1. Poprawna wersja:

Gracz 1: Chciałbym dostać ten miecz za 300 szt. złota. Oto złoto.

Mistrz Gry: Proszę, oto miecz.

Gracz 2: Chcę tą zbroję za 250 szt złota.

Dopiero teraz możemy pisać.

Należy pamiętać aby po zakupie odliczyć sobie pieniądze w karcie postaci.

Zmiany w systemie:

W systemie doszło kilka zmian. Liczymy iż poprawią one jego obecny wygląd.

- Inkantacja czarów trwa jedną turę. Jeśli w jednym queście gra dwóch graczy, czar zadziała dopiero po ruchu towarzysza(Gracz1(inkantacja) > MG > Gracz2 > MG(uaktywnienie zaklęcia). Jeśli natomiast gra jeden gracz, czar uaktywnia się dopiero po ruchu przeciwnika(czyli na końcu postu MG). Przykładowy post MG:

Gracz1 rozpoczął inkantację swojego zaklęcia. W tym samym czasie wrogowie zaczęli na niego nacierać. Część była przygotowana na zaklęcie i gotowa do odskoku(...). Kula ognia wystrzeliła, jednak przygotowani wrogowie nie zdążyli odskoczyć. Kula dosłownie o nich "zahaczyła". Poparzeni padli na ziemię i zaczęli zwijać się z bólu.

Zależy to też od siły zaklęcia. Im zaklęcie silniejsze, tym dalej znajduje się na poście MG. Np. Słabe zaklęcia znajdą się tuż na początku, średnie wewnątrz postu a silne na końcu.

- Napoje, eliksiry, posiłki. Zasada jest taka sama jak w magii, w tym że dzieje się od razu na początku postu MG. Po wypiciu mikstury gracz może jednak mieć mało czasu aby obronić się np. przed szarżującym przeciwnikiem, i musi w następnym ruchu wymyślić coś innego(np. ucieczkę).

- Użycie zaklętych przedmiotów przynosi natychmiastowy efekt. Ładunek jednak, w zależności od siły zaklęcia wyczerpuje się szybciej/wolniej. Np. bardzo silne zaklęcie tarczy może nawet od razu zużyć cały ładunek.

- Kondycja wyczerpuje się w sposób rzeczywisty. Im dłużej trwa walka, i im więcej wykonujesz ruchów wymagających wysiłku tym kondycja się szybciej wyczerpuje. Im mniej kondycji, tym mniejsza szansa powodzenia ruchu, i otrzymania obrażeń od wroga. Gdy kondycja wyczerpie się do końca, nie jesteśmy zdolni do walki.

Reszta chyba pozostaje niezmieniona. W zależności jak dokładnie opisujecie ruchy, tym bardziej MG jest w stanie je sobie wyobrazić i zadecydować czy ruch ma szansę się powieść czy też nie ;)



Wszystko jasne? Możesz grać ;)
Obrazek

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Karta postaci: Warnthor Caloth

Awatar użytkownika
Warnthor
Pradawny
Pradawny
Posty: 462
Rejestracja: czw lut 17, 2011 3:03 pm
Lokalizacja: Możliwie najdalej

Re: System PBF'u

Postautor: Warnthor » pn kwie 02, 2012 5:50 pm

Dodane zostało kilka zmian w systemie. Są one opisane na końcu głównego posta.
Obrazek

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Karta postaci: Warnthor Caloth


Wróć do „O PBF”



cron