Zaloguj się lub Zarejestruj za darmo

Kurs CS'a II

Witajcie. W tym poradniku opiszę podstawowe czynności programu TES Construction Set. Nie wątpię, że spotkacie się z tymi wyjaśnieniami na innych stronach, ale mam nadzieję że nikt nie powie albo nawet nie pomyśli o tym, że korzystam z pomysłów innych. Miłej lektury.

1. Podstawową rzeczą, jest oczywiście zainstalowanie CSa. A więc instalujemy. Program powinien znajdować się na pierwszej płycie z grą. Po zainstalowaniu chyba trzeba było by włączyć naszego edytorka. Więc to robimy. wchodzimy w folder Morrowind i odszukujemy ikonki z napisem "TES Construction Set". To nasz edytor. Po włączeniu wiele nie ma. Teraz opiszemy okna. Są cztery okna. Pierwsze, które jest za resztą to właściwie szare okno, z tym że na górze tego okna są bardzo ważne funkcje, takie jak: File, Edit, Viev, World idt. itp. Ale o tym później. Mamy jeszcze trzy okna: Render Window - właściwie najważniejsze. To w nim oglądamy zmiany, to do niego wstawiamy i usuwamy przedmioty, budynki, zwierzęta.. Następne okno to Object Window. To w nim tworzymy, modyfikujemy, i to z niego zabieramy przedmioty i wstawiamy je do okna Render Window. Ostatnie okno to Cell Viev. W nim wypisane są nazwy wszystkich interiorów i exteriorów. Interiory to są wszelkiego rodzaju wnętrza. Exteriory to natomiast reszta, czyli miejsca poza budynkami, np. interiorem może być Dom Cechowy Arilla, a exteriorem może być jakaś część Gorzkiego Wybrzeża. Teraz parę dobrych rad. Rada pierwsza - często SAVE-ować. Rada druga - nie robić zbyt dużego uścisku między przedmiotami lub NPC-ami (postaciami) oraz nie dodawać zbyt dużo efektów do jednego przedmiotu. Rada trzecia - najlepiej robić nowe przedmioty zamiast zmieniać tylko nazwy i atrybutów przedmiotu. Rada czwarta - KONIECZNIE PRZESTRZEGAĆ TRZECH WCZEŚNIEJSZYCH RAD!!!

2. Teraz przechodzimy do obsługi CSa. Według mnie, tylko te klawisze są warte uznania:
z - przyciskając ten klawisz można przeciągać przedmiot w górę i w dół
f - obniża zaznaczony przedmiot do najbliższej przeszkody ( uwaga - czasami na pagórku duże przedmioty, takie jak wieżyczka, tylko kawałkiem dotykają ziemi , i trzeba wyrównywać klawiszem z)
a - sprawia, że cały obraz jest jaśniejszy
w - siatkuje okno Render Window
Shift - przyciskając ten klawisz można się kręcić na boki
Spacja - przyciskając ten klawisz można przesuwać się w prawo i lewo.

Dobrze, teraz można zaczynać pracę z CSem. Ale żeby cokolwiek zrobić, musimy odszukać File, wybrać Data Files i wybrać Morrowind. Można też edytować dodatki i pluginy zrobione wcześniej, lub ściągnięte, ale zawsze musi być uaktywniony plik Morrowind.

3. Po wybraniu pliku, można robić dużo rzeczy. To jest poradnik podstawowy, więc opiszę tu podstawy. Zajmijmy się więc robieniem zbroi i broni, zaklętej i niezaklętej. Zacznijmy od broni niezaklętej. Wchodzimy w oknie Object Window w zakładkę Weapon, klikamy gdziekolwiek prawym przyciskiem myszy, i wybieramy "New". Pojawiło się teraz okno, w którym określamy takie rzeczy, jak: ilość zadawanych obrażeń, wartość, ciężar, zasięg, rodzaj broni, ilość pomieszczonych zaklęć. W rubrykach "Add Art File" i "Inventory Image" wybieramy odpowiednie tekstury. Jest jeszcze jeden sposób, jeśli nie mamy tekstur. Na przykład, chcemy mieć broń wyglądającą jak żelazny sztylet (czyli marnie). Odszukujemy "iron dagger", klikamy nań podwójnie, i możemy zrobić nawet, że broń będzie wyglądała jak marny sztylet, a będzie bronią obuchową, która będzie sięgać z Ebonheart do Dagon Fel, i będzie przy każdym ataku traciła przeciwnikowi 100 punktów zdrowia. Oczywiście nie radzę tak robić, chyba że już tak zdegustowanym, że już pędraka nie potrafią zabić. Żeby zrobić nową broń, która będzie wyglądała jak stara, wystarczy wejść np. w "iron dagger" i zmieniać atrybuty jak się chce. Trzeba, żeby powstał nowy przedmiot, zmienić ID, ale nie można w żadnym wypadku zmieniać tekstur.Już po zmienieniu ID i atrybutów, oraz niezmienienia tekstur, klikamy na OK. Pojawi się komunikat po angielsku. Klikamy na "Yes", ale może być też "tak".I już mamy nową broń. Przeszukujemy zakładkę "weapon", i jeśli chcemy znaleźć naszą nową broń, musimy zapamiętać jej ID, które są poukładane alfabetycznie. Prawda, że proste?

Zajmijmy się zaklętą bronią. Żeby stworzyć zaklętą broń, musimy wejść w zakładkę "Enchanting". Klikamy prawym przyciskiem myszy gdziekolwiek, i dajemy "new". Będzie teraz do wpisania ID oraz wybrania efektów zaklęć (UWAGA - PATRZ RADY). Zapamiętujemy ID. Idziemy do zakładki Weapon, i wyszukujemy, powiedzmy broń, którą zrobiliśmy przedtem. Ponownie otwieramy to okno, co było włączone przy tworzeniu broni. patrzymy na dół okienka. Znajduje się tam rubryka Enchanting.Rozwijamy pasek, i odszukujemy ID nasze zaklęcie (uwaga - nie pomylić z zaklęciami do rzucania). Tutaj też ID jest ustawione alfabetycznie. Po wybraniu dajemy "save" i już mamy zaklętą broń.

Przy tworzeniu zaklętych i niezaklętych zbroi postępujemy tak samo, jak przy broniach, z tym że wchodzimy w zakładkę "armor" a nie w "weapon" i nie określamy obrażeń tylko wytrzymałość oraz klasę pancerza.

4. Teraz wypadało by ustawić broń lub zbroję gdzieś w grze. Chcielibyśmy, żeby nasz oręż był do kupienia np. u Arilla, a zbroja u Ra'Virra. W oknie "cell viev" wyszukujemy "Seyda Neen, Dom Cechowy Arilla", i klikamy podwójnie na postać Arilla (można też bezpośrednio w zakładce NPC w oknie Object Window). Na dole jest tabelka. W tabelce znajdują się dwie zakładki :Spell i Item. W zakładce Spell, wymienione są zaklęcia, moce, zdolności a nawet klątwy i choroby. W zakładce Item wymienione są przedmioty, które posiada NPC. Otwórzcie zakładkę Item, w oknie object window odszukujemy ID naszego oręża i metodą drack&drop przenosimy broń do tabelki Arilla. To samo robimy ze zbroją (ale Ra'Virr ma własny sklep w Balmorze więc nie szukajcie go w Domu Cechowym Arilla). Tak samo możemy umieszczać przedmioty w skrzyniach i beczkach. Pomyślmy teraz, że dobrze by było, żeby nasza broń leżała gdzieś schowana w jakichś krzakach, albo leżała byle gdzie. To bardzo proste. Wystarczy otworzyć w oknie Cell Viev jakiś interior albo exterior, i przeniesienie broni albo zbroi w dowolne miejsce. Na początku przedmiot będzie lewitował, ale wystarczy nacisnąć f lub ustawić samodzielnie za pomocą klawisza z.

5. To już wszystko co mamy w podstawowej części poradnika o CSie. W następnej części opiszę modyfikowanie lądu i tworzenie interiorów. Do zobaczenia, przeczytania albo usłyszenia!!!!!!!!!!!!!!


by FILOPELIUS

Ostatnia modyfikacja: 2011-06-01 21:38:13

Najnowsze aktualizacje materiałów na stronie:

30.03.2013 » Newsletter - Morrowind.pl
28.02.2013 » Wymagania sprzętowe - Skyrim
28.02.2013 » Rasy - Morrowind
22.01.2013 » Osiągnięcia - Skyrim

Ostatnie informacje na Forum Morrowind.pl

05.01.2018 » Re: Gdyby był atak zombie...?
05.01.2018 » I Love Big Brother - Radio Online & Download Music
02.01.2018 » Re: Sen
28.12.2017 » Re: Gry na których się zawiedliście