Zaloguj się lub Zarejestruj za darmo

Tworzenie wysp

W tym tutorialu postaram się przedstawić Ci i w miarę uprościć zrozumienie intrygującego zagadnienia, jakim jest tworzenie nowych wysp do Morrowind'a, przy użyciu TES: Construction Set'a - a zatem do dzieła 8-)

1. Włącz edytor
Po włączeniu pokaże się takie oto coś:
Image
Następnie kliknij File->Open i wybierz pliki, które chcesz użyć w swoim modzie (w tutorialu używam podstawowych plików ESM od Morrowind Złota Edycja):
Image
Następnie kliknij OK. Wczytywanie plików może chwilę potrwać, na każdy pytanie dotyczące błędu odpowiadaj „YES”.
Kiedy już wszystko się ładnie załaduje, kliknij World->Go To Cell:
Image
Następnie w okienku, które się pojawi wpisz „Seyda Neen” bez cudzysłowu (może być dowolna inna lokacja w pobliżu morza):
Image
Kiedy wczyta się wybrana lokacja (w naszym przypadku Seyda Neen), najedź kursorem na okienko podglądu (to z trójwymiarowym obrazem świata):
Image
Wciśnij środkowy klawisz myszki (zazwyczaj rolkę) i przesuwaj mapę na południe aż dojedziesz do krawędzi:
Image

2. Okno edycji terenu
Teraz kliknij World->Landscape Editing:
Image
Pojawi się takie oto okienko:
Image
Opisy pól po kolei:
- Edit Radius – zasięg obszaru edycji
- Edit Falloff – spadek obszaru podczas podnoszenia/opuszczania. 1% spowoduje w miarę równomierne opadanie/unoszenie się terenu, 100% z kolei da nam ładnie zaokrąglony pagórek
- Flatten Vertices – zaznaczenie włączy wyrównywanie terenu do jednego poziomu (spłaszczenie innymi słowy)
- Soften Vertices – zaznaczenie włączy wygładzanie przejść między wyższymi i niższymi partiami terenu
- Show Edit Radius – pokazuje/ukrywa pokazywanie obszaru edycji
- okienko Texture – tutaj wybierasz teksturę, którą chcesz „pomalować” teren
- Selected Texture – pokazuje aktualnie wybraną teksturę
- Vertex Color – tutaj wybierasz kolor, jakim chcesz „podkolorować” wybrany obszar, nie zmieniając mu tekstury
- Turn Off Landscape Editing – wyłącza edytowanie terenu

3. Edycja terenu
Teraz pora na stworzenie własnej wyspy od podstaw. Zakładam, że mimo wszystko dalej masz włączone okienko edycji terenu :-)
A więc tak – zaznacz jedynie Show Edit Rarius. W Edit Rarius wpisz 30, w Edit Falloff 100%. Najedź kursorem na środek okienka podglądu:
Image
Teraz kliknij lewym klawiszem myszki i podnieś obszar terenu nad poziom morza (ruszając myszką do przodu):
Image
W moim przypadku powstało takie cos jak na powyższym screen’ie :-)
Teraz możesz przybliżyć kamerę i bliżej przyjrzeć się nowo powstałej wysepce (rolka – zbliżanie/oddalanie, Shift+poruszanie myszką – zmiana kąta widzenia):
Image
To dobry moment na zapoznanie się z Flatten Vertices i Soften Vertices:
Image
Po zmontowaniu czegoś podobnego jak na screen’ie pora zająć się teksturami (wreszcie :-P). Tak więc w okienku Landscape Edit Settings w sekcji Textures wybierz jakąś teksturę (w moim przypadku – TX_BM_grass_snow_02):
Image
Jeśli chcesz użyć własnej tekstury, kliknij na przycisk Add Texture:
Image
W nowo otwartym okienku Land Texture kliknij przycisk Select Texture File i wybierz teksturę, której chcesz użyć (obsługiwane formaty do DDS i TGA):
Image
Kiedy już wybierzesz odpowiednią teksturę, najedź kursorem na okienko podglądu, kliknij prawym klawiszem myszki i poruszaj myszką po obszarze, na którym chcesz umieścić teksturę:
Image
Powtórz to kilka razy, aby zapamiętać jak dokładnie to robić :-)
Kiedy już pokryjesz swoją wysepkę odpowiednimi teksturami:
Image
Pora na zabawę z Vertex Color – kliknij na Select Color i wybierz kolor, który Ci odpowiada:
Image
Klinkij OK. Teraz kliknij na drugi przycisk Select Color, w celu wybrania drugiego koloru, na jaki chcesz malować teren. Zaznacz „Edit Colors”. Następnie przesuń kursor na okienko podglądu (uprzednio dostosowując Edit Radius do swoich potrzeb) i zmień kolory aby otrzymać satysfakcjonujący efekt (lewy klawisz – pierwszy kolor, prawy klawisz – drugi kolor):
Image

Pewnie się zdziwisz, ale właśnie posiadłaś/posiadłeś całą wiedzę o edycji terenu w TES: Construction Set :-)

4. Dodawanie detali
No ale to jeszcze nie wszystko. Nie trudno zauważyć, że wysepka wydaje się troszkę łysa i jakaś taka opustoszała. Przydałby się jakieś drzewka, skałki, posągi i inne bardziej lub mniej ważne pierdółki – zatem do dzieła ;-)
Po pierwsze zamknij już okienko od edycji terenu. Następnie wśród zakładek w Object Window wybierz „Static”:
Image
Wybierzmy na przykład „ex_dae_pillar_02_ruin”. Kliknij na obiekt i trzymając lewy klawisz myszki przesuń go na okienko podglądu:
Image
Możesz zmieniać pozycję obiektu, przesuwając go za pomocą myszki (obracasz trzymając prawy klawisz), bądź kliknąć 2x na obiekt i wpisać ręcznie pozycje X, Y i Z:
Image
Dodaj tak kilka obiektów (jakieś posążki, drzewka, pałac Viveka w tle xD), aż wszystko będzie wyglądało tak jak sobie życzysz. I tym oto sposobem masz już ładnie (to nie tyczy się poniższego screen’a :-P) ozdobioną wysepkę:
Image

5. Potworki
Wyspa jest, detale są, jednak jakoś tutaj martwo. Flora jest, jednakże fauna by się przydała :D Zatem dodamy teraz kilka potworków :-) W Object Window wybierz zakładkę Creature:
Image
Następnie wybierz przeciwnika, który Cię interesuje – ja wybiorę Ogrim_Titan a.k.a. Olbrzymi Ogrim :-P Kiedy już wypatrzysz swojego potworka, przytrzymaj na min lewy klawisz i (podobnie jak w przypadku Static’ów) przesuń go na okienko podglądu:
Image
Mój Orgrim kozaczy się na schodkach pałacu :-P Dodaj ile chcesz i jakich chcesz potworków. Możesz też pozmieniać ich statystyki (o czym będzie mowa z innym tutorialu). I tym oto sposobem masz pełnowartościową wyspę, z różnorodnymi teksturami, obiektami, drzewami, a nawet przeciwnikami – GRATULACJE:
Image
Teraz ładnie zapisz plugin (File->Save). Oto Twoja pierwsza wyspa w świecie Morrowind! Pozostaje problem dostania się na nią – ale zawsze możesz się przeciec, czy przepłynąć. A innych technikach wspomnę w innym tutorialu 8-)

6. Podsumowanie
Jeśli dokładnie zapoznałaś/zapoznałeś się z tym tutorialem, potrafisz już samodzielnie stworzyć wyspę, manipulować terenem, stawiać obiekty, oraz przeciwników spośród Creatures’ów. Dodatkowo umiesz zmieniać tekstury terenu, zmieniać jego kolor, oraz używać własnych tekstur. Jak widać posiadłeś właśnie spory kawałek wiedzy, który jest pierwszym (i naprawdę sporym) krokiem do tworzenia Twoich własnych, zapierających dech w piersiach mod’ów.
Nie pozostaje zatem nic innego jak przysiąść teraz do edytora i potrenować nowo zdobyte umiejętności 8-)
Lothar

Podyskutuj na Forum Morrowind

Ostatnia modyfikacja: 2011-04-30 00:00:00

Najnowsze aktualizacje materiałów na stronie:

30.03.2013 » Newsletter - Morrowind.pl
28.02.2013 » Wymagania sprzętowe - Skyrim
28.02.2013 » Rasy - Morrowind
22.01.2013 » Osiągnięcia - Skyrim

Ostatnie informacje na Forum Morrowind.pl

16.07.2018 » Cały Film Gotti (2018) - Online lub Pobierz [HD]
16.07.2018 » Re: Kody do Morrowind
15.07.2018 » Darknet 1 sezon 6 odcinek online [s01e06]
15.07.2018 » Darknet 1 sezon 5 odcinek online [s01e05]