Zaloguj się lub Zarejestruj za darmo

Aedry oraz Daedry

Spis treści:

Wprowadzenie...
Pochodzenie oraz znaczenie słowa "Daedra"...
Stworzenie Daedr oraz Aedr...
Natura oraz miejsce spoczynku Daedr...
Wykład na temat "dobrych" oraz "złych" Daedr...
Różnice między Aedrami a Daedrami...
Płeć Daedr...
Daedryczni Książęta...
Przywoływanie Daedr...
Pomniejsze Daedry...
Płeć Pomniejszych Daedr...



Wprowadzenie...

Na samym początku chciałbym podziękować Xan'owi za udostępnienie materiałów ze swej wspaniałej The Imperial Library. Cały artykuł możecie znaleźć tutaj. Z uwagi na specyficzny język użyty w tym tekście, nie tłumaczyłem go całkowicie dosłownie, ponieważ (jak widzimy w innych przekładach tego artykułu) efekt mógłby wyglądać dość komicznie w niektórych fragmentach. Z pewnością i ja nie ustrzegłem się błędów merytorycznych lub drobnych literówek. Jeśli jakieś znajdziecie, będę wdzięczny za zgłoszenie ich na mój stały mail.


Pochodzenie oraz znaczenie słowa "Daedra"...

Jednym z unikalnych elementów charakterystyki świata "The Elder Scrolls" jest istnienie istot znanych jako Daedry. Zgodnie z książką "O Otchłani" (Morian Zenas) "Daedra" jest starym Almerskim słowem oznaczającym potężne stworzenia o nieokreślonych zamiarach, przybyłe z wymiarów Otchłani. Ludzie z zachodniego Tamriel czasem określają je jako "Demony". W odróżnieniu od powszechnych wierzeń, słowo "Daedra" występuje w liczbie mnogiej. Początkowo określano nim cały gatunek, a nie jednostkę. Pojedyncza forma powinna brzmieć "Daedroth", jednak jej użycie możemy zaobserwować tylko w niewielu tekstach. W tradycyjnym pisanym języku, słowo "Daedra" w pewien sposób ewoluowało i oznacza "pojedynczy gatunek". Dla zachowania przejrzystości nie będziemy naruszali tej reguły, jednak musimy o czymś jeszcze wspomnieć. Słowo "Daedras" jest zasadniczo niewłaściwe i nigdy nie powinniśmy go używać. Będziemy posługiwali się słowem "Daedra" zarówno dla pojedynczej jak i mnogiej formy. Czasem będziemy musieli zgadywać rodzaj z kontekstu. Zawdzięczamy to najprawdopodobniej złemu przekładowi z języka elfickiego.


Stworzenie Daedr oraz Aedr...

Daedry były zawsze postrzegane jako przeciwieństwa Aedr, jednak nie zawsze jest to zgodne z prawdą. Według "Anuady w parafrazie", kreatury z obu grup powstały podczas starcia Anu (światła) oraz Padomay (ciemności). Oba stworzenia zostały śmiertelnie ranne podczas walki. Z krwi Padomay powstały Daedry, natomiast z krwi Anu zostały stworzone gwiazdy. Ze zmieszanej krwi światła oraz ciemności powstały Aedry. Jeden z Aedr, Lorkhan, podstępnie namówił pozostałe Aedry do stworzenia śmiertelnego świata poprzez wyssanie z nich części sił życiowych. Okazało się to tragiczne w skutkach, gdyż ogromna ilość ich mocy została wessana do świata śmiertelników, natomiast Aedry pozostały bezsilne i bezbronne. Z drugiej strony Daedry nie pozwoliły się oszukać Lorkhan'owi i pozostały potężne oraz nieśmiertelne. W późniejszym czasie Aedry znikły w zapomnieniu. Jedynie najsilniejsze z nich istnieją jako bóstwa. Imperialny Kult Ośmiu Bóstw jest religią, w której czczone są właśnie te pozostałe Aedry. Wszystkie Daedry pozostały silne oraz "nietknięte". [Jest to tylko wersja Ayleidów/Bosmerów, więc jako taka niekoniecznie oddaje nam właściwy obraz Aedr i Daedr. (...) Ze swojej strony polecam "Wspólną Wiarę." - Ira]


Natura oraz miejsce spoczynku Daedr...

W całej historii Tamriel, bibliotekarze odnotowali wiele przejawów ingerowania Daedr w sprawy zwykłych śmiertelników. Daedra jest stworzeniem nieśmiertelnym i nie może zostać unicestwiona, jednakże jej śmiertelna forma może zostać zniszczona. Dusza Daedry zawsze przetrwa i powróci do Otchłani. Jest to miejsce znane jako "Świat Daedr", miejsce gdzie żyją oraz rządzą. Z "Ducha Daedry", możemy dowiedzieć się, że Daedry są ogromnie zainteresowane sprawami i problemami śmiertelników. Otchłań, sama w sobie jest miejscem złożonym z różnych krain. Istnieje także wiele innych nazw oznaczających Otchłań. Są to między innymi: Coldharbour ("Zimna Przystań"), Moonshadow ("Księżycowy Mrok") czy też Quagmire. Krainami Otchłani rządzą Daedryczni Książęta. W znanej już nam księdze "O Otchłani" możemy odczytać ich imiona. Są to: Azura, Boethiah, Clavicus Vile, Hermaeus Mora, Hircine, Malacath, Mehrunes Dagon, Mephala, Meridia, Molag Bal, Namira, Nocturnal, Peryite, Sanguine, Sheogorath, Vaernima. Należy zauważyć, że do cytowanej księgi został wpisany jeden Książę, którego imienia nie odnajdziemy w żadnej innej literaturze. Jego imię to Jyggalag. Uczeni wciąż sprzeczają się w kwestii tego Księcia. Niestety, nigdy nie wysłuchamy wytłumaczenia autora. W historii Tamriel odnotowano kilka najbardziej destruktywnych działań Daedrycznych Książąt w śmiertelnym świecie. Mehrunes Dagon, odegrał znaczącą role w tych opowieściach i zapisał się jako mistrz zniszczenia. Historycy przypisują mu zniszczenie starego Mournhold ("Twierdzy Smutku") w czasie Pierwszej Ery. Jedyną karą dla niego było odesłanie do Otchłani przez Lady Almalexię oraz Lorda Sotha Sil'a. Niemniej jednak Twierdza Smutku została całkowicie zniszczona. Jej odbudowa zajęła bardzo wiele czasu. Następnie w Trzeciej Erze, przejął on tereny Imperium znane jako Battlespire. Utrzymywane jest, że jego czyn był skutkiem negocjacji z Cesarskim, arcyzdrajcą Jogar'em Tharn'em. Nie wszystkie Daedry ukazują swą obecność jedynie poprzez zniszczenie. Boethiah, Mephala oraz Azura uważani są za autorów masowej migracji Chimerów (później znanych jako Dunmerowie) na północno wschodnie krańce Tamriel, do krainy znanej jako Morrowind. Trójka spośród Daedrycznych Książąt, jest nadal czczona przez Dunmerów.


Wykład na temat "dobrych" oraz "złych" Daedr...

Sheikizza Icemane, uczona który studiował wierzenia świata "The Elder Scrolls" przekazuje nam odrobinę wiedzy na temat tych "złych" oraz "dobrych" Daedr. "Dobry" i "Zły" są bardzo względnymi terminami i w mojej opinii w odniesieniu to tematu staja się bezużyteczne. W całej historii Tamriel, pośród wielu kultur nie ma jednoznacznej zgody co do tego, które stworzenia (Daedry czy Aedry) są "dobre" a które "złe". Wszystko jest uzależnione od kultury lub subkulturowego tła. Przed nadejście Trójcy, która próbowała "osłabiać" naturalne wierzenia Dunmerów (wcześniej Chimer) w Daedry, przodkowie Mrocznych Elfów uważali większość Daedr za "dobre"... odwrotnie niż my. Jednak nie znając ich motywacji, oddzielenie od zamierzchłej kultury, nie jesteśmy w stanie tego zrozumieć. W podobny sposób przodkowie Izraelitów uważali Jahwe za "dobre" bóstwo, pomimo że nie rozumieli co on robił i dlaczego byli karani za nic. Świątynia Trójcy starała się odejść od kultu starożytnych Daedr. Jednak jak to bywa przy próbie zniesienia zakorzenionej w społeczeństwie religii, zakończyło się to klęską. Wielu wyznawców Daedr ukryło swoją wiarę, pozostając w niej do końca swych dni. Zaryzykowałbym stwierdzenie, że starożytne wierzenia w Daedry przeżywają swoją odnowienie w Morrowind, teraz, gdy Trójca znikła, jednak nie to jest przedmiotem dyskusji... Reszta merów, w przeciwieństwie do Dunmerów, nie uważają Daedr za warte kultu. Określają je jako mieszanej krwi Aedry. Jednakże, niektórzy nie-Dunmerzy szanują pojedyncze Daedry, takie jak Azura, ale nie uważają ich za warte czczenia. Rozstrzygnięcie, które są "dobre", a które "złe" zależy do naszych celów oraz tła kulturowego. Oczywiście wielu postrzega Maphala jako "złą" Daedrę, ponieważ zachęca ona do intryg lub rytualnych zabójstw. Mimo to, Dunmerzy oraz Morag Tong postrzegają ją jako "dobrą" Daedrę, z uwagi na to, że prowokuje ona do rytualnych zabójstw w imię "sprawiedliwości" a nie dla samego aktu unicestwienia. Podobnie, wielu magów z niemalże każdej kultury poszukiwało wielkiej księgi wiedzy, która znajdowała się w posiadaniu Hermaeus'a Mora'j, Daedrę wiedzy. Czy ta Daedra jest "zła", czy "dobra" zleży tylko i wyłącznie on naszego, osobistego punktu widzenia. Osobiście uważam, że Daedry nie są ani dobre, ani złe, jednakże są niepodważalnie różne od nas. [A czy nasze całe podejście do życia nie jest przez to warunkowane? Czy pojęcia dobro-zło nie zależą od nas? Złe, dobre, dla nas te byty są złe i dobre - Ira] Są to stworzenia istniały długo przez nami oraz przed tym gdy Nirn czy Mondus zostały stworzone. Tak więc nigdy nie poznamy prawdziwych motywacji ich działań. Z mojej wiedzy wynika, że zarówno Daedry jak i Aedry są zamieszane w bardzo różne działania. Jedne wydają się miłe a inne demoniczne. Jednakże, myślę iż śmiałby się one z prób przypisania im cech przy pomocy mojego, ograniczonego umysłu. Na końcu mojego wywodu czuję, że możemy myśleć o nich co tylko chcemy, co sobie życzymy, ponieważ one o opinię się nie troszczą. Ich czyny oraz zachowania mają określone znaczenia, ale prawdziwe intencje Daedr oraz Aedr poznamy, gdy wrota Otchłani zostaną otwarte a tajemnicze stworzenia przybędą po nas...


Różnice między Aedrami a Daedrami...

Ponadto, z księgi "Aedra i Daedra" możemy dowiedzieć się, że Aedry są związane ze stagnacją, spokojem, podczas gdy Daedry reprezentują zmiany. Aedry, które stworzyły śmiertelny świat, są na stałe związana ze Szkieletem Ziemi. Daedry, nie mogące tworzyć, mają moc zmian. Jako część boskiego kontraktu tworzenia, Aedry mogą zostać unicestwione. Świadkiem Lorkhan i księżyce. Zmienne Daedry, do których powyższa zasada się nie odnosi, mogą jedynie zostać wygnane.


Płeć Daedr...

A teraz kilka słów o płci Daedr. Wielu uczonych nadal debatuje na ten temat. Jedni obstają przy tym, że stworzenia te nie mają płci oraz przyjmują najodpowiedniejsza w danym momencie dla nich formę w świecie śmiertelnym. Tutaj mała notka. Daedra o imieniu Boethiah jawi się nam w rodzaju żeńskim w "Daggerfall" oraz "Battlespire", wnioskując po typowo kobiecym Dumnerskim przyrostku -ah (np. Katariah, Bareziah). Jednakże w "Morrowind" znamy Boethiah, jako stworzenie płci męskiej o potężnym głosie. Z drugiej strony Mephala jest płci żeńskiej, zgodnie z zapisami w "Daggerfall". Natomiast Daedryczny Książę Webspinner odnotowany został zarówno jako istota płci męskiej oraz żeńskiej, posiadająca kobiecy głos. Wszystkie te fakty mogą potwierdzać tezę, że płeć nie ma dla Daedr żadnego znaczenia i jest ona jedynie narzucona przez sytuację w jakiej chwilowo znajduje się stworzenie.


Daedryczni Książęta...

Daedryczny Książę przeważnie nagradza wzywającego artefaktem, gdy śmiertelnik wykona zadanie, które zleci mu Daedra. Poniżej znajdują się daty, w których przywoływane są poszczególne Daedry oraz artefakty możliwe do pozyskania. Informacji te pochodzą głownie z "The Elder Scrolls II: Daggerfall". Reszta wiadomości pozyskana została z ksiąg oraz listów. Z bardzo wielu, różnych źródeł możemy odnotować istnienie szesnastu Daedrycznych Książąt. A oto i oni:

Azura, do której należy świt i zmierzch, magia wewnętrznych krain cienia. Azura to żeńska Antycypacja męskiego Sotha Sila. [jedynie według doktryny Trójcy - Ira] To ona była tym przodkiem-boginią, która nauczyła Chimerów tajemnic umożliwiających im stanie się innymi od Altmerów (niektóre z jej bardziej oczywistych nauk przypisuje się również Boethiahowi). Niektóre legendy traktują Azurę raczej jako wspólną kosmiczną siłę całej rasy, a nie przodka czy boga. Wiąże się ją ze Zmierzchem i Świtem, czasami nazywając Matką Duszą. Gwiazda Azury (znana także jako Gwiazda Zmierzchu) o wschodzie i zachodzie słońca na krótko rozbłyska na horyzoncie poniżej konstelacji Rumaka. Azurę wiąże się z tajemnicami, magią, losem i przepowiedniami. Znana również jako Daedryczny Książę Księżycowego Mroku (The Daedric Prince of Moonshadow), Matka Róży (Mother of the Rose) oraz Królowa Nocnego Nieba (Queen of the Night Sky). W Morrowind ta Daedra jest uważana za jedną z trzech Dobrych.

Boethiah, którego domeną są oszustwa, konspiracje, tajemnicze morderstwa, zabójstwa, zdrady oraz bezprawne obalenia władzy. Boethiah to męska Antycypacja żeńskiej Almalexii. [tak uważa Świątynia Trójcy - Ira] To on był przodkiem, który oświecił elfy w pradawnych czasach przed Erą Mitów, mówiąc im prawdę o próbie Lorkhana i pokonując Trinimaca, herosa Auri-Ela. Boethiah pożarł Trinimaca i go wydalił tak, aby wyznawcy obu bóstw mogli natrzeć się tym, co pozostało i zmienić swoje skóry. Podobnie jak Azura, w Morrowind i ta Daedra jest uważana za jedną z trzech Dobrych.

Clavicus Vile, mający moc spełniania życzeń poprzez rytualne inwokacje oraz pakty. W "Elder Scrolls Legend: Redguard", Cyrus zawarł z Clavicus'em umowę, której stawką była dusza Cyrus'a oraz jego siostry. Następnie Daedryczny Książę zadał podróżnikowi śmiertelne zagadki [link]

Hermaeus Mora, potrafiący odgadnąć koleje losu. Posiada umiejętność odczytywania przyszłości z nieba oraz gwiazd a w posiadaniu tej Daedry znajduje się bogactwo wiedzy oraz pamięci.

Hircyn, miłośnik łowów, pogoni oraz ofiary ze śmiertelników, ulubionego sportu Daedr. Znany również jako Myśliwy Książąt (The Huntsman of The Princes) oraz Ojciec Ludzkich bestii (The Father of Manbeasts). Wiedźmy z Wysokiej Skały, znane jako wyznawczynie Hircyna, często przywołują go dla mocy, jaką on posiada. Ten Daedryczny Książę z przyjemnością uczestniczy w rytualnych łowach znanych jako "Przepowiednia Krwawego Księżyca" (Bloodmoon Prophecy). Jest to stara legenda krążąca wśród nordyckiego plemienia Skaal na wyspie Solstheim. Powiedziane jest, że raz w ciągu ery (około 1000 lat), demoniczny bóg będzie spacerował po lądzie wraz ze swoim Stadem (Wilkołakami), stworzeniami o wyjątkowej mocy. On jest Łowcą (Daedryczny Książę Hircyn). Zgodnie z legendą powtarza się to każdej ery, jednak zasady łowów czasem się różnią. Plemię Skaal mówi o czasach, gdy Łowca i jego Stado porywali wszystkich mężczyzn z wioski. Przeniesieni na Tereny Polowań, byli tropieni przez Stado. Ci, którzy zmarli, mieli szczęście. Ocalali stawali twarzą w twarz z Hircynem. W innej erze, Łowca zabrał tylko jednego mężczyznę jako Ofiarę. Jest powiedziane, że jeśli Ofiara przetrwa w czasie rytuału Przepowiedni, Łowca powróci do swej krainy, aż do czasu nastania kolejne ery.

Malacath, patronuje wygnanym, niechcianym bądź odtrąconym, przysięgom oraz krwawym klątwom. W Morrowind znany jest jako znanych jako jeden z Czterech Rogów Domu Nieszczęść.

Mehrunes Dagon, lubujący się w zniszczeniu, zmianach, rewolucji, energii oraz ambicji. W Morrowind znany jest jako znanych jako Czterech Rogów Domu Nieszczęść. W czasie Imperial Simulacrum[spr] zawarł umowę z Jogar'em Thran'em, na podstawie której zjawił się w Battlespire. Tutaj możecie zobaczyć jak wygląda Kaplica Mehrunes Dagon.

Mephala, której pole działań, jest ukryte przez śmiertelnikami. Znana również jako Webspinner, Spinner lub Pająk (Spider). Jej jedynym zajęciem wydaje się ingerowanie w sprawy śmiertelnych wyłącznie dla rozrywki. Mephala to Antycypacja Viveka, androgeniczna jednak i przybierająca wiele postaci. Bóstwo, które nauczyło Chimerów zdolności koniecznych do unikania wrogów lub cichego się ich pozbycia (a trzeba zauważyć, że Chimerowie byli wtedy jeszcze małą frakcją i wrogów mieli licznych). To Mephala zorganizował/a podstawę systemu klanów, z którego wyewoluowały dzisiejsze Wielkie Rody, to również to bóstwo założyło Morag Tong. Czczona jest przez Morag Tong oraz w całym rejonie Morrowind, znana jako jedna z trzech Dobrych Daedr.

Merida, której intencje są także ukryte przed śmiertelnymi. Jest związana z energiami żyjących istot.

Molag Bal, którego domeną jest zniewolenie oraz zdominowanie śmiertelników. Pragnie zebrać jak najwięcej śmiertelnych dusz i prowadzać je w celu szerzenia przekupstwa, sporów, zamieszek oraz waśni. W Morrowind znany jest jako znanych jako Czterech Rogów Domu Nieszczęść. Zgodnie z księgą "Wampiry Vvardenfell, część II" jest on również twórcą wampiryzmu. Tutaj możecie zobaczyć jak wygląda Kaplica Molag Bal.

Namira, opiekunka pradawnych ciemności. Znana także jako Daedra Duch. Władczyni wszelakich ciemności oraz cienistych duchów. Często łączona z pająkami, insektami, robakami oraz innym stworzeniami, na które śmiertelnicy reagują instynktownym obrzydzeniem.

Nocturnal, pani nocy i ciemności, przedstawiana czasem jako Pani Nocy.

Peryite, władający w najniższych otchłaniach Otchłani. Można go również poznać to imieniu Surowy Pan.

Sanguine, wielbiciel hedonistycznych zabaw, dewiacji oraz pasjonat mrocznej natury wszelkich stworzeń.

Sheogorath, szaleniec, którego motywacja jest nieznana. W Morrowind znany jest jako jeden z filarów Czterech Rogów Domu Nieszczęść. Tutaj możecie zobaczyć jak wygląda Kaplica Sheogorath.

Vaernima, Daedra panująca w krainie snów oraz koszmarów, z której wydostają się demoniczne złudzenia.


Przywoływanie Daedr...

Morian Zenas w swej księdze napisał: Wezwanie Daedry nie jest niczym trudnym, jednak zazwyczaj bardzo drogim. Większość Gildii Magów posiada specjalne pokoje, w których można dokonać przywołania. Pomieszczenia te są zazwyczaj zarezerwowane dla najwyższych rangą osobistości w gildii. Nekromanci, Mroczne Bractwo oraz wielu władców Tamriel posiadają własne, prywatne pokoje przywołań.


Pomniejsze Daedry...

Istnieje bardzo wiele różnych gatunków mniej znaczących Daedr. Trudno byłoby sklasyfikować je ze względy na mnogość form w jakich występują. Z księgi "Najmroczniejsza Ciemność" dowiadujemy się, że niektóry Daedryczni Książęta posiadają osobistą armię pomniejszych Daedr. Możemy zauważyć, że na przykład Sheogorath wysługuje się głownie Złotymi Świętymi, podczas gdy Mehrunes Dagon woli użyć Dremory, Postrachy Klanów oraz Młokosy do zrealizowania swych celów. Azura natomiast ma Skrzydlaty Mrok, Mephala ma Pajęczą Daedrę, Boethiah włada Żarłaczami, Molag Bal Daedrothami, natomiast Malacathma włada dużymi i głupimi Ogrimami. Są także pomniejsze Daedry, których nie łączy się z pojedynczymi Daedrycznymi Książętami. Dotyczy to Elementarnych Daedr oraz Atronachów. Pomniejsze Daedry możemy posegregować bazując na ich inteligencji podczas walki. Innym źródłem informacji będą dla nas sprawozdania ze spotkań z Daedrami, kilka lat temu, w Battlespire, gdy wspomniane stworzenia było o wiele bardziej rozmowne. Najbardziej inteligentni to: Daedra Lord, Daedra Count, Seducer, Dark Seducer oraz Złota Święta. Są oni bardzo ciężkimi przeciwnikami, używają destrukcyjnych oraz ochronnych czarów na początku walki. Przy starciu z nimi potrzebujemy sporego zestawu umiejętność, aby mieć chociaż małe szanse na zwycięstwo. Wszystkie inteligentne Pomniejsze Daedry potrafią posługiwać się wspaniałą oraz śmiercionośną bronią, taką jak dwemerowa, ebonowa lub daedryczna. Po pokonaniu ich przeważnie staniemy się posiadaczami jednej z potężnych broni. Czasem stworzenia są bardzo rozmowne i wykazują nie wielka inteligencją podczas konwersacji. Zwykle robią to w celu pozyskania informacji od poszczególnych śmiertelników. Tutaj mała notka na temat Lorda Daedry. Ten, o którym mówimy, jest zdecydowanie Pomniejszą Daedrą. Zastanawiające jest, dlaczego w Morrowind, ludzie mówią "Lord Daedra" w odniesieniu do poszczególnych Daedrycznych Książąt. Nawet Vivek, nazywa Azurę, "Daedra Lord Azura". W grupie średnio inteligentnych widzimy: Skrzydlaty Mrok, Żarłacz, Elementarne Daedry, czyli Atronachy (ognia, lodu, burzy), Herne, Daedroth, Pajęcze Daedry oraz Morphoid Daedra. Przeważnie używają oni własnych rąk, w celu zadania nam obrażeń. Niektóry posiadają unikalne bronie, jak na przykład Atronach Ognia posługuje się płonącym mieczem. Nie jest to zwykła broń, gdyż stanowy część jego ciała. Niemożliwe jest pozyskanie takiej broni z ich martwych ciał. Daedroth wyróżnia się tym, że potrafi rzucić ograniczoną liczbę zaklęć. Te Pomniejsze Daedry nie stanowią, aż takiego dużego niebezpieczeństwa i nie są tak śmiercionośne, jak ich inteligentniejsi "krewni", jednak nadal mogą nas unicestwić, jeśli nie potraktujemy ich poważnie. Ogrim, Młokos, Postrach Klanów oraz Vermai są uważani za najgłupsze ze wszystkich Pomniejszych Daedr. Niektóre potrafią się porozumiewać, jednak nie w inteligentny oraz wyrachowany sposób. Przeważnie atakują wszystko, co znajduje się w ich polu widzenia. Młokos jest jednak nieco inny, mimo swojej głupoty, potrafi nauczyć się prostych czynności. Jeden z nich został nawet kupcem w Calderze, Cesarskim Mieście w Vvardenfell. Młokosy są bardzo płochliwe, jednak mogą być skrajnie niebezpieczne podczas ataku w grupie. Inny, jeszcze bardziej głupim przedstawicielem tej grupy jest Vermai. Można z nimi porozmawiać, lecz najprawdopodobniej zakończy się to zjedzeniem osoby, próbującej nawiązać kontakt z tą Pomniejszą Daedrą. Ogrim natomiast nigdy nie mówi, zawsze atakuje, gdy tylko kogoś ujrzy, na szczęście jest strasznie powolny. Istnieją także unikalne Pomniejsze Daedry, mające swą niepowtarzalną formę. Wyróżnić możemy: Zenaida, Imago Storm, Faydra Shardaj i Sumeer Jabran. Uważa się je za przywódców lub liderów. Nie dość, że są dość potężne, to w swym arsenale posiadają magiczne zaklęcia.


Płeć Pomniejszych Daedr...

Pomniejsze Daedry łatwo ujrzeć, jednak określenie ich płci nie jest już takie proste. Złota Święta, podwładna Sheogorath'a na przykład zawsze jest płci żeńskiej, podczas gdy Dremora, sługa Mehrunes'a Dagon'a to zawsze rodzaj męski. Niektórych właściwie nie da się przypisać do żadnej płci. Jest tak w przypadku Vermai oraz Młokosa, możemy tylko domyślać się, że obaj są płci męskiej. Nie wiemy także nic o ich reprodukcji. Najprawdopodobniej nowe Pomniejsze Daedry powstają przy użyciu magii, być może z udziałem esencji z ich panów oraz mistrzów, Daedrycznych Książąt.

Ostatnia modyfikacja: 2011-07-25 00:20:40

Najnowsze aktualizacje materiałów na stronie:

30.03.2013 » Newsletter - Morrowind.pl
28.02.2013 » Wymagania sprzętowe - Skyrim
28.02.2013 » Rasy - Morrowind
22.01.2013 » Osiągnięcia - Skyrim

Ostatnie informacje na Forum Morrowind.pl

24.11.2017 » Re: Topic Offtop ;)
22.11.2017 » Re: Gordon Freeman poleca Dragonborn
22.11.2017 » Re: Gdyby był atak zombie...?
22.11.2017 » Re: Wasza twórczość