|
Ayem |
|
Bedt |
|
Cess |
|
Doht |
|
Ekem |
|
Hefhed |
|
Geth |
|
Hekem |
|
Iya |
|
Jeb |
|
Koht |
|
Lyr |
|
Meht |
|
Neht |
|
Oht |
|
Payem |
|
Quam |
|
Roht |
|
Seht |
|
Tayem |
|
Yoodt |
|
Vehk |
|
Web |
|
Xayah |
|
|
|
Yahkem |
|
Zyr |
|
|
Historia:
Ten alfabet można było oglądać po raz pierwszy w grze TES Legends: Battlespire z 1997 roku. W Battlespire alfabet ten był ciekawym aspektem gry oraz zabezpieczeniem przeciwko kopiowaniu. Jako że akademia Battlespire została opanowana przez Daedry, czcionka ta została nazwana Daedryczną. W Morrowindzie alfabet ten jest używany powszechnie przez tubylców (tzn. Dunmerów). W Redguardzie czcionki daedrycznej raczej nie spotkamy (prawdopodobnie jedynie w księdze w laboratorium czarnoksiężnika w N'Gasta.
Czcionka dla Windowsa została "stworzona" przez grupę Scribe of Black Marsh i możecie ją ściągnąć z wielu stron, lub znaleźć na CD-ku z Morrowindem.
Czytanie:
Jak czytamy te krzaczki i kosmicznie wyglądające znaki? Wyrazy czytamy tak jakby litery były łacińskie, a wyraz angielski. Więc wyraz którego symbole przeczytalibyśmy: "Payem-Ekem-Payem-Seht-Iya" znaczyłby po prostu... PEPSI.
Sytuacja tak wygląda, dlatego że nie jest to język daedryczny, a jedynie czcionka, czyli każda litera z angielskiego alfabetu ma jedynie "daedryczny" odpowiednik. Nie są to też runy daedryczne, nazywane tak przez niektórych, gdyż runy były używane przez ludy nie znające papieru i były wykuwane w kamieniu, drewnie lub metalu.
Jako ciekawostkę można dodać, że oryginalny podręcznik do Battlespire nie uwzględniał liter "X" i "Y". Pierwsza wersja czcionki konsekwentnie również nie miała tych liter. Bethesda zapytana o tą sytuację odpowiedziała, że brak tych liter był pomyłką, której postanowiono nie poprawiać.
Ostatecznie, Bethesda postanowiła włączyć litery X i Y stworzone przez fanów na potrzebę czcionki. Dzięki temu w TES III pojawia się litera Y na jednym z bannerów w Tel Fyr. Nie znaleziono jednak żadnych śladów litery X.